پایتون 3
سلام
برای شروع برنامه نویسی پایتون باید اول پیش نیازارو نصب کنیم
اول باید یک نسخه از پایتونو که بهتره 3 به بالا باشه (این آموزشم واسه نسخه 3.8.5 هستش) که میتونید از لینک زیر دانلود کنید
بعد باید یک IDE مناسب برای برنامه نویسی با پایتون نصب کنیم (پیشنهاد من اینکه یا از ویژوال استودیو 2013 به بالا استفاده کنید یا از ویژوال استودیو کد)
وقتی که مطمن شدیم همه اینا درست نصب شدن میریم برای شروع برنامه نویسی
print دستوریه برای چاپ (که از اسمش معلومه)
print()
برای چاپ رشته از دابل کوتیشن یا تک کوتیشن استفاده میکنیم
print("reza") , print('reza')
برای چاپ عدد همون عددو بدون کوتیشن مینویسیم
print(20)
برای چاپ متغییر یا لیست و ... (در درس های بعدی باهاشون آشنا میشیم) فقط اسمشونو بدون کوتیشن مینویسیم
print(name)
comment
بعضی وقتا لازمه که یادداشت بذاریم تا راحت تر متوجه کد ها بشیم این موقعه ها از کامنت استفاده میکنیم
#
برای اینکه تو زبان پایتون بخوایم متنیو کامنت کنیم باید قبل کامنت # (شارپ . هشتگ) بزاریم
comment#
یا اگه بخوایم سطر های زیادیو کامنت کنیم باید از کوتیشن استفاده کنیم (برای شروع و پایان متنای که میخوایم کامنت بشن کوتیشن 3 تای میزاریم ) فرقی نمیکنه تک کوتیشن یا دابل کوتیشن باشه مثلا :
"""
comment
comment
comment
"""
'''
comment
comment
comment
'''
variable
متغیرها : متغیر ها مثل ظرفین که هر چیزیو بخوایم میزاریم تو اونا تا بعدا از اونا استفاده کنیم
انواع متغیر : متغیر رشته ای . متغیر عددی . متغیر کاراکتری و ...
int . char . bool . float. long. string
برای تعریف متغیر تو پایتون باید اول یه اسم انتخاب کنیم و اون اسمو مساوی با مقدار (همون مقداریه که بالا گفتم میزاریم تو ظرف تا بعدا ازش استفاده کنیم) مورد نظرمون میکنیم
مثلا من میخوام از یه متغیر رشته ای استفاده کنم و اسمشو بزارم name و مساوی با reza بزارمش
name = "reza" , name = 'reza'
همین ! به همین سادگی (کسای که آشنای دارن تو بعضی از زبونا باید نوع متغییرو هم نوشت ولی تو پایتون لازم نیست )
یا مثلا بخوایم یه متغیر عددی تعریف کنیم
number = 1
data type
شاید لازم بشه جنس متغیرو بفهمیم برای فهمیدن از دستور type استفاده میکنیم مثلا :
name = 'reza'
type(name)
دستور درسته ولی چیزی نمایش نمیده برای نمایش جوابی که میخوایم باید دستور تایپو بزاریم توی دستور پرینت
print(type(name))
numbers
تو پایتون انواع متغییر عددی داریم مثل عدد صحیح (int) , عدد اعشاری (double, float) و ...
داده های زیادی داریم بعضیاشو پایین نوشتم :
Byte
Sbyte
Short
Int
Long
Ulong
Float
Double
Decimal
casting
بعضی وقتا لازمه که داده هارو به هم تبدیل کنیم مثلا رشته ای رو به عددی تبدیل کنیم
این متغیریه که میخوایم به اینتیجر تبدیلش کنیم
name = 'reza'
باید اول به جنسی که میخوایم تبدیلش کنیم اسمشو بنویسیم و توی اون اسم متغییرو بنویسیم
int(name)
strings
برای تعریف متغیر رشته ای فهمیدم باید از کوتیشن استفاده کنیم ولی ما فقط تو یه خط همه ای رشته هامونو نوشتیم شاید بخوایم در چند سطر بنویسیم
برای این کار از کوتیشن استفاده میکنیم (تک کوتیشن یا دابل کوتیشن فرقی باهم ندارن) مثلا :
note = ''' Lorem ipsum dolor sit amet,
consectetur adipiscing elit,
sed do eiusmod tempor incididunt
ut labore et dolore magna aliqua '''
index
با ایندکس میشه تو متغیر بین کلمات یا اعداد پیشمایش کرد مثلا شاید بخوایم حرف دوم یک کلمرو در بیاریم . برای این کار از از براکت استفاده میکنیم
توی براکت باید عددی (عدده حرف مورد نظر) مورد نظرمونو بنویسیم و باید بگم که شماره گذاری توی ایندکس (index) از صفر شروع میشه ینی حرف اول یک کلمه مساوی با ایندکس صفر هست
میخوایم ایندکس دوم کلمه رضارو در بیاریم
برای این کار از دستور زیر استفاده میکنیم :
print(reza[2])
دومین ایندکس کلمه رضا میشه سومین حرف ینی z
Boolean
بولین یه متغیریه که یا میگه درسته(true) یا غلط (false)
Operators
Arithmetic Operators
+
-
*
/
%
**
//
Assignment Operators
=
+=
-=
*=
/=
%=
//=
**=
&=
|=
^=
>>=
<<=
Comparison Operators
==
!=
>
<
>=
<=
Logical Operators
and
or
not
Identity Operators
is
is not
Membership Operators
not
not in
Bitwise Operators
&
|
^
~
<<
>>
Lists
لیست تو پایتون مثله لیست های تو دنیای واقیعه ینی چیزای که میخوایمو تو یه لیست مینویسیم مثل لیست خرید
خب لیستا چجوری تعریف میشن ؟ اول باید اسم لیست بعد مساوی با مقدار های که میخوایم توی براکت بنویسیم و با کاما از هم جدا کنیم مثلا :
list = [1,2,3,4]
این از تعریف لیست بود حالا چجوری میشه به داخل لیست یا آیتماش دسترسی داشت ؟ با ایندکس (index) برای دسترسی به ایتم های لیست داخل دستور پرینت اسم لیست و توی براکت ایندکس مورد نظرو مینویسیم
print(list(2))
برای تغییر ایتم های لیست اول باید اسم لیست بعد ایندکس مورد نظر بعد مساوی با عدد یا کلمه ای جدید
برای تغییر یه ایتم لیست باید به صورت زیر عمل کنیم :
list[2] = 4
()input : یه تابعه ای هستش (جلوتر با تابعه ها آشنا میشیم) که با اون میتونیم از کاربر یه مفداریو بگیریم
مثلا برنامه ای نوشتیم میخوایم نام کاربری از کاربرمون بگیریم و ذخیرش کنیم تو یه متغیر
یه متغیر (چون اسمه رشته ای) تعریف میکنیم اسمشم میزاریم name مساویش میکنیم با تابع input و داخل پارانتز دوتا ذابل کوتیشن میزاریم و یه متن مینویسیم (مثلا نام کاربری را وارد کنید)
name = input("نام کاربری را وارد کنید")
ادامه دارد...
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.