برنامه نویسی

پایتون 3

جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۴۸ ق.ظ

سلام

برای شروع برنامه نویسی پایتون باید اول پیش نیازارو نصب کنیم

اول باید یک نسخه از پایتونو که بهتره 3 به بالا باشه (این آموزشم واسه نسخه 3.8.5 هستش) که میتونید از لینک زیر دانلود کنید

پایتون 3.8.5

سایت اصلی پایتون

بعد باید یک IDE مناسب برای برنامه نویسی با پایتون نصب کنیم (پیشنهاد من اینکه یا از ویژوال استودیو 2013 به بالا استفاده کنید یا از ویژوال استودیو کد) 

وقتی که مطمن شدیم همه اینا درست نصب شدن میریم برای شروع برنامه نویسی


print

print دستوریه برای چاپ (که از اسمش معلومه) 

print()

 برای چاپ رشته از دابل کوتیشن یا تک کوتیشن استفاده میکنیم

print("reza") , print('reza')

برای چاپ عدد همون عددو بدون کوتیشن مینویسیم

print(20)

برای چاپ متغییر یا لیست و ... (در درس های بعدی باهاشون آشنا میشیم) فقط اسمشونو بدون کوتیشن مینویسیم

print(name)


comment

بعضی وقتا لازمه که یادداشت بذاریم تا راحت تر متوجه کد ها بشیم این موقعه ها از کامنت استفاده میکنیم

#

برای اینکه تو زبان پایتون بخوایم متنیو کامنت کنیم باید قبل کامنت # (شارپ . هشتگ) بزاریم


comment#

یا اگه بخوایم سطر های زیادیو کامنت کنیم باید از کوتیشن استفاده کنیم (برای شروع و پایان متنای که میخوایم کامنت بشن کوتیشن 3 تای میزاریم ) فرقی نمیکنه تک کوتیشن یا دابل کوتیشن باشه مثلا :

 

"""

comment

comment

comment

"""

 

'''

comment

comment

comment

'''


variable

متغیرها : متغیر ها مثل ظرفین که هر چیزیو بخوایم میزاریم تو اونا تا بعدا از اونا استفاده کنیم

انواع متغیر : متغیر رشته ای . متغیر عددی . متغیر کاراکتری و ...

int . char . bool . float. long. string

برای تعریف متغیر تو پایتون باید اول یه اسم انتخاب کنیم و اون اسمو مساوی با مقدار (همون مقداریه که بالا گفتم میزاریم تو ظرف تا بعدا ازش استفاده کنیم) مورد نظرمون میکنیم

مثلا من میخوام از یه متغیر رشته ای استفاده کنم و اسمشو بزارم name  و مساوی با reza بزارمش

name = "reza" , name = 'reza'

همین ! به همین سادگی (کسای که آشنای دارن تو بعضی از زبونا باید نوع متغییرو هم نوشت ولی تو پایتون لازم نیست )

 

یا مثلا بخوایم یه متغیر عددی تعریف کنیم 

number = 1


data type

شاید لازم بشه جنس متغیرو بفهمیم برای فهمیدن از دستور type استفاده میکنیم  مثلا : 

name = 'reza'

type(name)

دستور درسته ولی چیزی نمایش نمیده برای نمایش جوابی که میخوایم باید دستور تایپو بزاریم توی دستور پرینت

print(type(name))


numbers

تو پایتون انواع متغییر عددی داریم مثل عدد صحیح (int) , عدد اعشاری (double, float) و ...

داده های زیادی داریم بعضیاشو پایین نوشتم :

Byte
Sbyte
Short
Int
Long
Ulong
Float
Double
Decimal
 


casting

بعضی وقتا لازمه که داده هارو به هم تبدیل کنیم مثلا رشته ای رو به عددی تبدیل کنیم

این متغیریه که میخوایم به اینتیجر تبدیلش کنیم 

name = 'reza'

 باید اول به جنسی که میخوایم  تبدیلش کنیم اسمشو بنویسیم و توی اون اسم متغییرو بنویسیم

int(name)


strings

برای تعریف متغیر رشته ای فهمیدم باید از کوتیشن استفاده کنیم ولی ما فقط تو یه خط همه ای رشته هامونو نوشتیم شاید بخوایم در چند سطر بنویسیم 

برای این کار از کوتیشن استفاده میکنیم (تک کوتیشن یا دابل کوتیشن فرقی باهم ندارن) مثلا : 

note = ''' Lorem ipsum dolor sit amet,
consectetur adipiscing elit,
sed do eiusmod tempor incididunt
ut labore et dolore magna aliqua '''

index

با ایندکس میشه تو متغیر بین کلمات یا اعداد پیشمایش کرد مثلا شاید بخوایم حرف دوم یک کلمرو در بیاریم . برای این کار از از براکت استفاده میکنیم 

توی براکت باید عددی (عدده حرف مورد نظر) مورد نظرمونو بنویسیم و باید بگم که شماره گذاری توی ایندکس (index) از صفر شروع میشه ینی حرف اول یک کلمه مساوی با ایندکس صفر هست

میخوایم ایندکس دوم کلمه رضارو در بیاریم

برای این کار از دستور زیر استفاده میکنیم :

print(reza[2])

دومین ایندکس کلمه رضا میشه سومین حرف ینی z


Boolean 

بولین یه متغیریه که یا میگه درسته(true) یا غلط (false)


Operators

 

Arithmetic Operators

+

-

*

/

%

**

//

Assignment Operators

=    
+=    
-=    
*=    
/=    
%=    
//=    
**=    
&=
|=    
^=    
>>=    
<<=

 

Comparison Operators

==    
!=    
>    
<    
>=    
<=

Logical Operators

and

or

not

Identity Operators

is

is not

Membership Operators

not

not in

Bitwise Operators

&     
|    
 ^    
~     
<<    
>>


Lists

لیست تو پایتون مثله لیست های تو دنیای واقیعه ینی چیزای که میخوایمو تو یه لیست مینویسیم مثل لیست خرید 

خب لیستا چجوری تعریف میشن ؟ اول باید اسم لیست بعد مساوی با مقدار های که میخوایم توی براکت بنویسیم و با کاما از هم جدا کنیم مثلا :

list = [1,2,3,4]

 

این از تعریف لیست بود حالا چجوری میشه به داخل لیست یا آیتماش دسترسی داشت ؟ با ایندکس (index) برای دسترسی به ایتم های لیست داخل دستور پرینت اسم لیست و توی براکت ایندکس مورد نظرو مینویسیم

print(list(2))

 

برای تغییر ایتم های لیست اول باید اسم لیست بعد ایندکس مورد نظر بعد مساوی با عدد یا کلمه ای جدید

برای تغییر یه ایتم لیست باید به صورت زیر عمل کنیم :

list[2] = 4


 

()input : یه تابعه ای هستش (جلوتر با تابعه ها آشنا میشیم) که با اون میتونیم از کاربر یه مفداریو بگیریم 

مثلا برنامه ای نوشتیم میخوایم نام کاربری از کاربرمون بگیریم و ذخیرش کنیم تو یه متغیر

یه متغیر (چون اسمه رشته ای) تعریف میکنیم اسمشم میزاریم name مساویش میکنیم با تابع input و داخل پارانتز دوتا ذابل کوتیشن میزاریم و یه متن مینویسیم (مثلا نام کاربری را وارد کنید)

name = input("نام کاربری را وارد کنید")

 

 

ادامه دارد...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.