برنامه نویسی

سی شارپ - در حال ویرایش

يكشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۰۶:۲۵ ب.ظ

سلام برای شروع برنامه نویسی سی شارپ مثل بقیه زبان ها باید اول پیش نیازارو نصب کنیم 

اگه بخوایم همرو اتوماتیک نصب کنیم باید از ویژوال استودیو استفاده کنیم که هم کنسولی هم گرافیکی به راحتی میشه استفاده کرد 

اگه بخوایم از یه محیط دیگه استفاده کنیم (ide) مثل اتم یا ویژوال استودیو کد باید نرم افزارو اونارو نصب و بعدش سی شارپو (.net) نصب کنیم 

پیشنهاد من نرم افزار های خود مایکروسافته مثل ویژوال استودیو یا ویژوال استودیو کد . 

 

خب بعد اینکه پیشنیازارو نصب کردیم میریم سراغ سی شارپ

 


comments

لازمه توی برنامه نویسی کامنت بزاریم تا هم خودمون راحت باشیم و هم کدای چند وقت پیش خودمونو راحت بفهمیمهم و وقتی پروژرو دادیم به یکی دیگه موقعه استفاده ازش راهنما داشته باشه تا کدارو ساده تر بفهمه

توی سی شارپ کامنتا به صورت تک خطی و چند خطی هست

تک خطی : 

//comment

و چند خطی :

/*

comment

comment

comment

*/


variables

متغیر های مثل ظرفین که میتونیم توشون مقدار قرار بدیم هر مقدارم ظرف خاص خودشو داره

مثلا متغیر رشته ای برای رشتس ینی میتونیم توشون حروف کلمات و جملات بنویسیم یا کاراکترای دیگه

توشون میشه عدد هم نوشت ولی دیگه نمیشه با اون اعداد به مثال عملیات ریاضی انجام داد 

بعضی از متغیرا : 

int

double

char

string

bool

...

خب حالا تعریف متغیر چجوریه ؟

توی سی شارپ اول نوع متغیر و نام متغیر و بعد مساوی مقدار متغیر (رشته هارو باید داخل دابل کوتیشن بنویسیم) و آخر تقریبا هر دستور سی شارپ سیمی کالن میزاریم (از اینا ;)

مثلا متغیر رشته ای : 

string name = "reza";

حالا یه متغیر عددی (اینت int) نعریف میکنیم :

int num = 1;

و بقیه متغییر ها هم به این صورت شاید یکمی با تفاوت کوچولو

 

یه نوع میشه گفت متغیر خاص داریم که فقط یه بار تعریف میشه و نمیشه تغییرش داد که بهش میگیم متغیر ثابت (const)

تعریف اینا چجوریه مثل همون بالایاس ولی فقط باید اولش یه کلمه const اضافه کنیم مثلا : 

const string name = "reza";


data types

int

long

float

double

bool

char

string


type casting

لازم میشه متغیر هارو به هم تبدیل کنیم مثلا ورودی که میگیرم همیشه استرینگه اگه ورودی یه عدد هم باشه بازم استرینگه پس نمیشه روش عملیات ریاضی انجام داد پس باید تبدیلش کنیم 

تبدیل چجوریه ؟

اول دستور convert و بعد نقطه یه to و بعد تو به نو متغیری که میخوایم تبدیل شه مینویسیم و داخل پارانتز اون متغیریو که میخوایم تبدیل شه مینویسیم مثلا : 

int myint = 2;

Convert.Tostring(myint);

تا اینجا درسته ولی چیزی نشون نمیده

چرا؟

چون نگفتیم چاپش کن برای اینکار از دستور زیر استفاده میکنیم :

Console.Write();

داخل پارانتز چیزیو که میخوایم چاپ شه مینویسیم مثل : متغیر استرینگ رشته خالی و ...

دستور تا اینجا درسته ولی شاید نمیبینیدش یا زود بسته میشه 

ما اینجا نگفتیم که منتظر بمون فقط گفتیم یه متغیریو چاپ کن اونم بعد چاپ کردن کارش تموم میشه و صفحرو میبنده 

برای اینکه بگیم منتظر بمون از دستور زیر استفاده میکنیم :

Console.ReadLine();

این دستور چیکار میکنه ؟

میاد بعد اجرای دستورات وقتی که تموم شد منتظر فشردن یه کلید از طرف ما میشه وقتی کلیدیو از روی کیبورد فشار دادیم برنامرو میبنده و همیشم باید آخر دستورات بنویسیمش

برای نمایشه بهتر دستور بالای باید اینجوری بنویسیمش :

int myint = 2;

Console.Write(Convert.Tostring(myint));

Console.ReadLine();


user input

خب حالا یه برنامه ای نوشتیم میخوایم از کاربر اسمشو بگیریم

برای این کار از دستور زیر استفاده میکنیم : 

Console.ReadLine();

دستوریه که بالا باهاش آشنا شدیم ولی اینبار میخوایم توی متغیر ذخیرش کنیم و ازش استفاده کنیم

خب برای اینکار یه متغیر استرینگ و یه رید لاین مینویسیم

string name ;

Console.ReadLine();

برای اینکه ورودی که میگیرم بره تو متغیر ذخیر شه اینکارو میکنیم 

کلا برای ذخیره کردن چیزی توی متغیر باید اول متغیرو و بعد اون چیزرو بنویسیم مثلا :

string name = Console.ReadLine();

خب حالا اگه بگیم متغیرو چاپ کن هر چی ورودی گرفتین همونو چاپ میکنه 


Operators

Arithmetic Operators

+
-
*
/
%
++
--

Assignment Operators

=
+=
-=
*=
/=
%=
&=
|=
^=
>>=
<<=

Comparison Operators

==
!=
>
<
>=
<=

Logical Operators

&&
||
!
 


Strings

خب ما تو رشته ها میتونیم با + اونارو کنار هم قرار بدیم مثلا دوتا ورودی اسم کوچیک و اسم خانوادگی داریم اینارو جدا جدا ورودی گرفتیم ولی میخوایم که اینارو وقتی چاپ میکنیم کنار هم قرار بدیم :

(ممکنه تو دستورای که مینویسم غلط املای باشه)

string firstName = console.readline()

string lastName = console.readline()

خب این ورودیارو گرفتیم ولی جدان میخوایم کنار هم قرارشون بدیم یه متغیر دیگه تعریف میکنیم و اینارو میریزیم تو متغیر جدید و وسطشون یه رشته ای خالی تعریف میکنیم که فاصله بینشون باشه و بهتر نمایش داده بشه این فاصله فقط برای زیبای و کار خاصی نمیکنه :

console.write(string fullName = firstName + " " + lastName);

 

تو رشته ها یه مبحثی به نام ایندکس (index) ها داریم که با اونا میتونیم تو رشته ها پیمایش کنیم ینی هر حرفیو که میخوایم بکشیم بیرون

تو ایندکس ها عددا از صفر شروع میشن ینی حرف دوم یه کلمه میشه ایندکس سوم

خب مثلا تو اسم رضا میخوایم حرف دومشو چاپ کنیم

string name = "reza";

console.write(name[2]);


booleans

بولین ها متغیرای هستن که دو مقدار درست(true) یا غلط(false) میگیرن مثلا :

bool start = true;

bool start = false;


if, else, else if

در دستورات برنامه نویسی دستورات شرطی داریم که برای زمانای که مثلا بگیم اگه ماشین سالم بود یا اگر نبود یا اگر این نبود ... 

دستور کلی به شکل زیره :

if(شرط)

{

دستورات

}

مثلا مینویسیم اگه اسمش رضا بود (برای شرط از دوتا مساوی استفاده میکنیم) :

if(name=="reza")

{

console.write("خوش آمدی");

}

خب شاید میخوایم یه شرط بنویسیم و اگر به جز اون ورودیه دیگه ای گرفتیم یه چیز دیگه ای چاپ کنیم تا کاربر متوجه بشه مثلا اشتباه وارد کرده

میایم به صورت کلی میگیم در غیر این صورت :

else

{

دستورات

}

شایدم دوتا شرط داریم یکیشو با if مینویسم یکشم با else if

else if(شرط)

{

دستورات

}


Switch 

دستور دیگه ای به نام سویچ داریم که میتونیم توش شرط های بیشتری بنویسیم (با دستورات بالایم میشه) که سرعتش بیشتره

شکله کلیه دستور :

switch()

{

case شرط:

break;

default شرط:

braek;

}

مثلا میگیم ورودیه که گرفیتم اگه 1 بود 

متغیرو که میخوایم برسی کنیمو میزایم تو پرانتز کنار دستور سویچ

جلوی کیس ها شرطامونو مینویسم (بستگی داره چنتا شرط داشته باشیم)

بریکم برای اینه که اگه دستور درست بود همونجا از شرطا بیاد بیرون

و دیفالتم برای اینکه شاید کاربر غیر از چیزای که تو شرط نوشتیم وارد کرده پش یه دستور پیش فرض میزاریم تا به کاربر نمایش بده مثلا اشتبه وارد کردید

int num =1;

switch(num)

{

case 1:

break;

case 2:

break;

default console.write("اشتباه است"):

braek;

}


 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.